Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Czasopismo „Tłomackie 3/5"
- Kwartalnik Historii Żydów
Dziewczyna w zwiewnej sukience podlewająca kwiaty, hiszpański lutnista w fantazyjnym kapeluszu, cyrkowcy wśród gwiazd i kolorowych bąbelków, żaglowiec na falującym błękitnie morzu… Wiele obrazów z getta łódzkiego zaskakuje żywą kolorystyką, a jednym z najbardziej barwnych i wyjątkowych łódzkich artefaktów jest album pamiątkowy Resortu Dywanów. Ukazano w nim wzory kilimów prezentowanych na wystawie zorganizowanej przez Resort.
Funkcjonujące w getcie łódzkim resorty realizowały w praktyce ideę ocalenia przez pracę – produkując na rzecz niemieckiej gospodarki, udowadniały przydatność Żydówek i Żydów. Zatrudnienie znajdowali w nich także artystki i artyści, którzy tworzyli propagandowe albumy jubileuszowe ukazujące pracę resortów w jak najlepszym świetle.
Zapraszamy na spotkanie, podczas którego o tych wyjątkowych obiektach i o ich roli w propagandzie władz getta porozmawiają dr Zofia Trębacz, kuratorka wystawy „Uchwycić getto. Codzienność getta łódzkiego oczami artystów” i Paweł Michna, badacz zajmujący się polityką wizualną w getcie łódzkim.
Spotkanie połączone będzie z prezentacją wybranych kart z pamiątkowego albumu Resortu Dywanów.
Wydarzenie odbędzie się 24 października 2024 r. o godz. 18:00 w Żydowskim Instytucie Historycznym i nie będzie nagrywane.
_____
dr Zofia Trębacz – historyczka, pracowniczka Działu Naukowego ŻIH. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują przedwojenny antysemityzm, relacje polsko-żydowskie w Drugiej Rzeczypospolitej i politykę rządu polskiego wobec Żydów. Jej zainteresowania skupiają się również na rodzinie żydowskiej, a zwłaszcza na doświadczeniu Zagłady dzieci i kobiet. W swoich badaniach szczególną uwagę poświęca dokumentom osobistym. Uczestniczyła w projekcie „Pełna edycja Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawskiego”, a obecnie należy do zespołu projektu „Encyklopedia Getta Warszawskiego”. Opublikowała książkę Nie tylko Palestyna. Polskie plany emigracyjne wobec Żydów 1935–1939.
Paweł Michna – historyk sztuki, zajmuje się polityką wizualną realizowaną przez żydowską administrację getta łódzkiego. Autor kilku publikacji na ten temat. Na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego pracuje nad projektem doktorskim dotyczącym funkcjonowania Biura Graficznego getta łódzkiego. W ramach swoich badań odbył staże badawcze, m.in. w Instytucie Yad Vashem w Jerozolimie (2018) i Instytucie YIVO w Nowym Jorku (2022). Poza dokumentami wizualnymi powstałymi w czasie Zagłady, jego zainteresowania naukowe skupiają się na sztuce zaangażowanej społecznie i politycznie od awangardy międzywojennej do współczesności.