Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Czasopismo „Tłomackie 3/5"
- Kwartalnik Historii Żydów
Spotkanie „O niestandardowych upamiętnieniach” zapowiada się jako okazja do refleksji nad nowoczesnymi formami zachowywania pamięci historycznej. Na wydarzenie zaprosiliśmy czterech wyjątkowych prelegentów: prof. Jacka Leociaka, Dariusza Paczkowskiego, Łukasza Mieszkowskiego oraz Marcina Urbanka. Dr Agnieszka Haska porozmawia z nimi o doświadczeniach i przemyśleniach na temat alternatywnych metod upamiętniania przeszłości.
Niestandardowe upamiętnienia to formy oddawania hołdu, które wychodzą poza tradycyjne pomniki, tablice pamiątkowe czy muzea. To działania artystyczne i społeczne, które często angażują lokalne społeczności i kładą nacisk na interakcję z przestrzenią publiczną. Dzięki takim projektom historia staje się bardziej dostępna, a jej przekaz bardziej emocjonalny i bliski współczesnym odbiorcom.
Spotkanie będzie przestrzenią do dyskusji na temat roli sztuki i innowacyjnych form upamiętniania w kształtowaniu pamięci i tożsamości.
Spotkanie odbędzie się 19 września 2024 r. o godz. 18:00 w gmachu Żydowskiego Instytutu Historycznego (ul. Tłomackie 3/5) i będzie transmitowane na Facebooku ŻIH.
_____
Dariusz Paczkowski, założyciel grupy 3Fala, jest pionierem w tworzeniu niestandardowych upamiętnień. Jego murale, takie jak ten przy bunkrze Anielewicza, nie tylko ożywiają przestrzeń miejską, ale także przywracają pamięć o kluczowych momentach i postaciach w historii Warszawy. Jego prace łączą sztukę z edukacją, tworząc w ten sposób pomost między przeszłością a teraźniejszością.
Łukasz Mieszkowski i Marcin Urbanek, zainspirowani wykładem prof. Jacka Leociaka, zaprojektowali niezwykłe upamiętnienie przy ul. Nowolipki 68, gdzie odkryto pierwszą część Archiwum Ringelbluma. W miejscu, w którym członkowie grupy Oneg Szabat ukryli bezcenny zbiór dokumentów, powstała innowacyjna konstrukcja z betonu, szkła i światła. Zatopiona w niej karta z testamentu Dawida Grabera symbolizuje tysiące dokumentów, które zostały zebrane i ukryte w Podziemnym Archiwum Getta Warszawy. Ten projekt jest doskonałym przykładem na to, jak można połączyć tradycyjne elementy upamiętnienia z nowoczesnymi technikami artystycznymi, tworząc wyjątkowe miejsce pamięci.
_____
18 września 1946 roku z piwnicy zniszczonego domu przy ulicy Nowolipki 68 wydobyto metalowe skrzynki, które zawierały pierwszą część Podziemnego Archiwum Getta Warszawy, wyjątkowego zbioru świadectw, dokumentów, dzieł sztuki i fotografii z warszawskiej „dzielnicy zamkniętej”, nazywanego na cześć jego inicjatora Archiwum Ringelbluma. Chcemy uczcić 78. rocznicę tego wydarzenia tygodniem pełnym spotkań, spacerów i oprowadzań poświęconych Emanuelowi Ringelblumowi i grupie Oneg Szabat.