Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Czasopismo „Tłomackie 3/5"
- Kwartalnik Historii Żydów
Zobacz wydarzenie na Facebooku
Karol Beyer (1818-1877) był założycielem pierwszego zakładu fotograficznego w Warszawie, twórcą portretów jej mieszkańców, wybitnych i zwykłych, chętnie uwieczniającym przemiany architektury miasta, zabytki, kolekcje dzieł sztuki, prace archeologiczne. W lutym 1861 roku wykonał pośmiertne portrety pięciu demonstrantów zamordowanych przez Rosjan podczas patriotycznej manifestacji. Zdjęcia „pięciu poległych” były szeroko rozpowszechniane i wkrótce stały się znane w całym zaborze rosyjskim. Okupanci w odwecie zesłali Beyera na Syberię, gdzie przebywał w latach 1862-1865.
Maksymilian Fajans (1825-1890) pochodził z rodziny żydowskiej. Prowadził w Warszawie Zakład Artystyczno-Litograficzny, w którym wykonywał litograficzne portrety znanych osobistości, reprodukcje dzieł sztuki i wysokiej jakości albumy, takie jak „Wizerunki polskie” (1851-1863).
O dwóch wybitnych fotografach warszawskich XIX wieku z Weroniką Kobylińską porozmawia Michał Dąbrowski.
dr Weronika Kobylińska - historyczka sztuki, adiunktka w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (PWSFTviT). Wykładała w Instytucie Historii Sztuki UW (2019-2021) i była kierowniczką studiów niestacjonarnych. Guest professor w Aleksander-Brückner-Zentrums für Polenstudien (2020). Jej druga książka poświęcona polskiej fotografii („Awangardowa klisza”) została nominowana do Nagrody im. J. Długosza (2022)
Michał Dąbrowski – absolwent dziennikarstwa (spec. fotografia prasowa) na Uniwersytecie Warszawskim i sztuki mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Związany z portalem Culture.pl, w którym pisze o fotografii i jest fotoedytorem. Autor m.in. projektu "Metafory niepodległości". W marcu 2023 będzie bronił na Uniwersytecie SWPS pracy magisterskiej z zakresu psychologii społecznej.
_____
Zdjęcie: Autoportet Karola Beyera, 1861 r. Muzeum Narodowe w Warszawie
_____
Splot wielu czynników spowodował, że tylko nieliczni, przeważnie zasymilowani i przywiązani do polskości Żydzi chwycili za broń w polskich powstaniach.
Próbujemy odpowiedzieć na pytania: jakie procesy doprowadziły do zaangażowania się Żydów w walkę o powrót Polski na mapę Europy, a jakie zniechęciły ich do patriotycznego zrywu? Opowiemy o integracji Żydów z polską większością, a także o trwających przy tradycyjnym judaizmie Żydach ortodoksyjnych i zjawisku dyskryminacji ze strony Polaków.
Projekt pn. „Organizacja wystaw dotyczących bohaterstwa Żydów w dziejach Polski” dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego