Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Kwartalnik Historii Żydów
Zobacz wydarzenie na Facebooku
Jeden z najważniejszych filmów powstałych w okresie solidarnościowego przełomu. Obraz Janusza Zaorskiego powstał na podstawie wydanej w 1957 roku popaździernikowej powieści Kazimierza Brandysa z pamiętną rolą Magdy Teresy Wójcik w roli Łucji Król. Film czekał na swoją premierę aż do 1987 roku.
Cenzorów drażniła elegijna w tonie opowieść o owdowiałej robotnicy, której nastanie państwa ludowego przysporzyło wielu cierpień. Po raz pierwszy złamane zostanie z taką siłą tabu stalinizmu w kinie polskim. Jednak jest w „Matce Królów” wątek nie podjęty, a właściwie wymazany z filmowego uniwersum – to postać przedwojennego komunisty Lewina (Zbigniew Zapasiewicz), którego w czasie okupacji Łucja ukrywa przed Niemcami. Jego żydowskość – zaznaczona w powieści – w filmie zostaje przemilczana. Zaorski konsekwentnie buduje opowieść bez wypowiedzenia słowa na „Ż”. Rozmowa dotyczyć będzie także skrywania żydowskiej tożsamości w polskim kinie.
Przed dyskusją prosimy o obejrzenie filmu w serwisie 35mm.online:
https://35mm.online/vod/fabula/matka-krolow
Gość:
dr hab. Piotr Weiser – historyk kultury, kierownik Zakładu Antropologii Kultury Współczesnej w Katedrze XX i XXI w. UKSW, koordynator projektów naukowych w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela Ringelbluma
Prowadzący:
dr Bartosz Kwieciński – historyk filmu, medioznawca, badacz propagandy antysemickiej. Adiunkt w Zakładzie Komunikowania Politycznego i Polityki Medialnej INPiSM UJ (wcześniej Centrum Badań Holokaustu UJ). Ostatnio opublikował: B. Kwieciński, Film fabularny (1945-1989), w: S. Buryła, D. Krawczyńska, J. Leociak (red.), Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019), t. 1, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2021.
_____
W ramach cyklu seminariów filmowych zapraszamy na projekcję oraz dyskusję z zaproszonym gościem, w której postawimy pytania o żydowską tożsamość i dominującą polską perspektywę w obrazach Zagłady w kinie polskim. Będzie to próba spojrzenia na klasyczne dzieła z nieoczywistej i nieopisanej w literaturze perspektywy. Prosimy o obejrzenie filmu w serwisie 35mm.online lub YouTube, a potem zapraszamy na dyskusję online z zaproszonym gościem oraz zebraną publicznością.
Chcielibyśmy Państwu na nowo opowiedzieć o kinie PRL, kładąc nacisk na obecność tematów żydowskich. Zaprezentujemy filmy mniej znane, niekiedy ich dobór będzie zaskakujący, postaramy się odkryć ich ukryte sensy, konteksty i osobiste motywy powstania.
Cykl składa się z jedenastu projekcji, a do dyskusji zaprosi Bartosz Kwieciński (UJ)