Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Czasopismo „Tłomackie 3/5"
- Kwartalnik Historii Żydów
Publikacja przybliża sylwetkę i wczesną twórczość jednego z najwybitniejszych grafików polskich drugiej połowy XX w. – Mieczysława Wejmana (1912-1997). Skupiona jest na unikatowym, mało jednak znanym cyklu grafik i szkiców z okresu II wojny światowej zatytułowanym Tańczący. Kontekst powstania dzieł oraz możliwe sposoby ich interpretacji prezentują w swoich esejach znawcy twórczości artysty – Piotr Rypson i Luiza Nader. Sceny z prac Wejmana odczytują jako metaforyczne i aluzyjne ujęcie sytuacji Żydów w getcie warszawskim.
Publikacja towarzyszy wystawie prac Mieczysława Wejmana organizowanej w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela Ringelbluma.
Po raz pierwszy zetknąłem się z cyklem „Tańczący” Mieczysława Wejmana, kiedy w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie szukałem prac powstałych podczas okupacji […]. Pierwszemu rzutowi oka na odbitkę „Tańczący I”, datowaną na 1944 rok, towarzyszył poznawczy wstrząs. Analizie kolejnych prac z cyklu – narastające zdumienie, że zespół grafik tej wagi jest tak mało znany. Mamy bowiem do czynienia z dziełem artysty, wprawdzie juwenilnym, ale wyjątkowym, mającym charakter nieomal dokumentu z czasu okupacji i getta warszawskiego; dziełem, dla którego nie ma innych o podobnej randze, poza znaną serią rysunków i kolaży Władysława Strzemińskiego oraz niewielkim cyklem prac Felicjana Kowarskiego.
– fragment tekstu Piotra Rypsona
Książkę można kupić w Księgarni na Tłomackiem.
Dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego