Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Czasopismo „Tłomackie 3/5"
- Kwartalnik Historii Żydów
Szlomo ben Jaakowa Luria, zwany Maharszal (1510-1574) był w swoich czasach największym autorytetem rabinicznym w Rzeczpospolitej. Pochodził ze starej rodziny wormackiej wiernej tradycji aszkenazyjskiej, był kuzynem Mosze Isserlesa. Jego ojciec pełnił urząd rabina w Słucku, a on sam w Brześciu Litewskim, a potem również w innych gminach litewskich. W 1567 roku król Zygmunt II August powołał go na urząd przewodniczącego niedawno utworzonej lubelskiej jesziwy, zwalniając z obowiązku płacenia podatków i gwarantując mu niezależność od miejscowego rabina.
Luria wziął aktywny udział w trwającym ponad pięć stuleci sporze dotyczącym statusu i prawnych regulacji odnośnie żydostwa aszkenazyjskiego. Odrzucał niedawno powstałe i oparte na Talmudzie kodeksy halachiczne, m.in. Szulchan aruch Josefa Karo. „Rabi Karo wydał na własną rękę orzeczenia, niekiedy sprzeczne z dotychczasową tradycją i zwyczajami naszymi. Uczniowie jego ślepo wierzą w jego naukę nie zdając sobie sprawy z tego, że jest ona sprzeczna zarówno ze zdaniem wybitnych autorytetów jak i duchem tradycji.”
Za życia Lurii, wydano w Lublinie jedynie jego responsa. Żadnego z jego gotowych już komentarzy talmudycznych nie wydrukowano w pierwszej lubelskiej edycji Talmudu (1559-1577). Nie zrobiono tego także w drugim wydaniu (1617-1628 (39), pomimo zapowiedzi na kartach tytułowych. Komentarze talmudyczne Lurii zaczęły robić karierę dopiero dwa stulecia później. Jego krytycyzm wobec tekstu, który interpretował w szerszym kontekście, świetnie pasowały do ducha rodzącej się haskali, odrzucającej dosłowne i oderwane od kontekstu rozumienie Talmudu.
„O XVI-wiecznej stelii Lurii, która jest przedmiotem naszej uwagi, mamy wzmiankę u Bałabana: „Pomnik [...] stał trzysta lat, był jednak rozbity i zwietrzały i w roku 1876 musiano zastąpić go nowym. Odłamki starego nagrobka posłużyły za fundament nowego, a niektóre słowa wyryte na nim są do dziś czytelne”.
„Tu spoczywa mocarz nad mocarzami,
król nad wszystkimi mędrcami
wzniosły, Synaj i wyrywający
góry, światłość wielka,
która oświeciła Izraela
na wszystkie pokolenia swoją księgą
„Morze Salomona” i innymi
objaśnieniami. Imię jego znane jest
na końcu świata we wszystkich
bramach. Krzewił Torę
i mnożył uczniów
na całym świecie. Sprawiedliwy i pobożny
we wszystkich czynach swoich wspaniałych.
Gaon, mistrz wielki,
nasz nauczyciel i mistrz, pan r. Szlomo, syn
naszego nauczyciela i mistrza, pana r. Jechiela Lurii
pamięci błogosławionej. Wezwany został do
Niebiańskiej Akademii Wiary
i Prawa dnia 12 kislew
roku spadła korona
głów naszych i zgasła lampa
czysta. Niech będzie dusza jego zawiązana w woreczku żywych.”
Za Nagrobki z XVI wieku na starym cmentarzu żydowskim w Lublinie przy ulicy Siennej, [w:] Żydzi w Lublinie. Materiały do dziejów społeczności żydowskiej Lublina, t. II, red. Tadeusz Radzik, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998, współautor: Jan Paweł Woronczak.