Poszukujemy autorów zdjęć Izaaka Celnikiera

Autor: Żydowski Instytut Historyczny
W związku z przygotowaniami do otwarcia wystawy o Izaaku Celnikierze poszukujemy autorów zdjęć, które chcemy zaprezentować.
ZIH_A_1576_12-1.jpg

Izaak Celnikier, "Głowa kobiety", ok. 1957, tusz na papierze, nr inw. MŻIH A-1576/12, zbiory ŻIH.

 

Szanowni Państwo,

W związku z przygotowaniami do otwarcia wystawy o Izaaku Celnikierze w ŻIH, zwracamy się z uprzejmą prośbą o informację od osób, które znają autorstwo poniższych zdjęć, które chcemy zaprezentować na wystawie lub opublikować w katalogu towarzyszącym wystawie. 

Prosimy również o informację na temat właścicieli praw autorskich tychże zdjęć.

Jednocześnie będziemy bardzo wdzięczni za informację od osób, które dysponują zdjęciami archiwalnymi artysty z lat 1952-1957. 

Wszelkie informacje na ten temat prosimy przesyłać na adres: zbenesz@jhi.pl

Dziękujemy!

 

Niewielkie resztki z Solnej. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady  

Otwarcie wystawy planowane jest na 9 listopada 2023 r.

Wystawa poświęcona powojennej, powstającej na styku socrealizmu z estetyką Arsenału, młodzieńczej twórczości Izaaka Celnikiera z lat 1946-1964, wielkiego artysty żydowskiego urodzonego w Warszawie, wychowanka Domu Sierot Janusza Korczaka, ocalałego z Zagłady. Będzie to pierwsza ekspozycja jego wczesnych dzieł, w szczególności licznych rysunków (m.in. ilustracji do opowiadań Abrahama Rejzena i wierszy Dawida Sfarda), które są zdeponowane w różnych instytucjach, nigdy nie zostały zebrane w jedną całość i pokazane publicznie.

Niedługo przed wyjazdem do Francji w 1957 r. Izaak Celnikier nawiązał współpracę z wydawnictwem „Idisz Buch”. Stworzył ilustracje do jidyszowych publikacji: Ojsgewełte werk (Dzieł wybranych) Abrahama Rejzena i Lider (Wierszy) Dawida Sfarda – publikacji jak dotąd nietłumaczonych na język polski. Ilustracje, których Celnikier nigdy w ostatecznej publikacji nie widział, ponieważ zostały wydane po jego wyjeździe z Polski, zawierają zakodowane treści odnoszące widza do biografii artysty. Rysunki tworzą tym samym równoległą narrację względem tekstu, który ilustrują. W swoim dziele Celnikier projektował osobiste doświadczenie Zagłady na historie Rejzena pochodzące z czasów wcześniejszych, niektóre zaś opowiadania interpretował jako prefigurację Zagłady i dawał temu wyraz w tworzonych ilustracjach. 

Wystawa będzie próbą odczytania biografii Celnikiera w ilustracjach do jidyszowych opowiadań i wierszy. Prześledzimy w jaki sposób te tworzone przed wyjazdem z Polski rysunki można odczytywać jako szkice do wielkoformatowych obrazów tworzonych już we Francji, a odwołujących się do jednego pierwowzoru – obrazów z getta utrwalonych w pamięci artysty. 

Kuratorką wystawy będzie Zuzanna Benesz-Goldfinger. 

 

20130520145919_00001.jpg [7.47 MB]

Mężczyzna towarzyszący Izaakowi Celnikierowi to André Schwarz-Bart.

 

20130520150147_00009 - kopia.jpg [4.81 MB]

20130520150147_00016-a.png [10.63 MB]

 

20130520150147_00019-a.png [7.35 MB]

 

20130520151650_00001 - kopia.jpg [5.80 MB]

 

Garwolińska 6.jpg [391.78 KB]

Barak na Pradze przy Garwolińskiej 6, po 1945 r., w którym mieszkał Izaak Celnikier, autor fotografii nieznany, zbiory Działu Dokumentacji Dziedzictwa ŻIH.

 

Jagiellońska 28 - fasada.jpg [555.90 KB]

Były żydowski dom wychowawczy im. Michała Bergsona przy ul. Jagiellońskiej 28, 1967 r., autor fotografii nieznany, zbiory Działu Dokumentacji Dziedzictwa ŻIH

Żydowski Instytut Historyczny