Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Czasopismo „Tłomackie 3/5"
- Kwartalnik Historii Żydów
– Cieszymy się, że tę wyjątkową kolekcję, nigdy wcześniej nie skompletowaną i nie wystawianą, mogliśmy pokazać w naszym Instytucie – powiedziała dyrektor ŻIH Monika Krawczyk. – Grafiki i obrazy Wejmana są swoistym zapisem unicestwienia społeczności żydowskiej w Polsce podczas II wojny światowej.
– Mieczysław Wejman nie miał żadnych szczególnych relacji z etnosem żydowskim – powiedział kurator wystawy, dr Piotr Rypson. – Jednak jako młody człowiek pracował sto kilkadziesiąt metrów stąd, przy ulicy Rymarskiej, a także przy Pawiej, jako magazynier w składzie wódek fabryki „Jamasch”, przed wojną należącej do Żydów, podczas okupacji przejętej przez Niemców. Codziennie przyglądał się wydarzeniom w „dzielnicy zamkniętej”. Jest jedynym polskim artystą, który stworzył pracę odnoszącą się do Wielkanocy 1943 roku, kiedy Niemcy ustawili plac zabaw z karuzelą pod murem płonącego getta warszawskiego. Epizod ten odbił się echem w literaturze polskiej, ale prawie nie znalazł miejsca w sztukach wizualnych.
– Tworząc akwaforty, Wejman przełożył swoje doświadczenia i obserwacje na sztukę mu wcześniej nieznaną, bardzo wymagającą technicznie. Chciał stworzyć coś trwałego, co trudno zniszczyć. Była to technika mistrza Goyi, który jako pierwszy pokazywał okrucieństwa wojny – dodał Rypson. – Prace Wejmana wrócą wkrótce do kolekcji rodzinnej i Muzeum Narodowego w Warszawie, ale może jeszcze gdzieś powędrują.
_____
Katalog wystawy dostępny jest w Księgarni na Tłomackiem stacjonarnie i online
Wirtualne oprowadzanie kuratorskie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy i język angielski dostępne jest na naszym kanale na YouTube
Już za niecały miesiąc zaprosimy Państwa na nową wystawę czasową „Ramię przy ramieniu? Żydzi w polskich dążeniach niepodległościowych 1794-1918"! Zachęcamy do uważnego obserwowania naszego profilu na Facebooku i strony internetowej.
Opracowanie zbiorów jest finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przed budżet krajowy